Нові правила компетентності: чому 2025 р. навчає нас скромності

Зміст

У сучасному світі, що стрімко змінюється завдяки технологіям та глобальним викликам, поняття компетентності зазнає докорінних змін. Епоха «експертів у всьому» добігає кінця, поступаючись місцем новому ідеалу професіонала — тому, хто вміє вчитися, визнавати межі своїх знань і проявляти скромність. Ці процеси, зокрема, відслідковуються і в освітніх реформах України у сфері охорони здоров’я.

Ера «впевнених» закінчилася: чому світ втомився від «експертів у всьому»

Інформаційний вибух та швидкість наукового розвитку ставлять під сумнів ідею «досконалого професіоналізму», здобутого раз і назавжди. Сучасне суспільство втомилося від самовпевнених «гуру», які генерують більше галасу навколо себе, ніж користі, та потребує змін. По-перше, інформаційний вибух унеможливлює знання всього, оскільки вчорашня інформація, отримана ще під час навчання професії, швидко стає застарілою. До того ж світ стає складнішим, і проблеми тепер потребують не одного «суперфахівця», а мультидисциплінарної команди, де всі визнають компетенції одне одного. Нарешті, відповідальність зросла, особливо в медицині та фармації, де відсутність постійного навчання може призвести до критичних помилок. Тому від фахівців тепер потрібні не стільки абсолютні знання, скільки вміння швидко орієнтуватися, осмислювати інформацію та співпрацювати.

Компетентність 2.0: не знати все, а вміти оновлюватися

Компетентність нового покоління (компетентність 2.0) — це не статична сума знань, а потенційний динамічний процес професійного розвитку, що переходить від принципу «Я знаю все» до «Я знаю, як швидко знайти, перевірити та застосувати нові знання». Адже, якщо раніше, наприклад, цінувався диплом та накопичений досвід, то новий, динамічний підхід потребує саморозвитку та адаптації. Метою навчання тепер є не просто накопичення інформації, а засвоєння навичок майбутнього, зокрема критичного мислення. Змінилося і ставлення до помилок: якщо раніше їх намагалися приховувати, то тепер помилки і досвід активно використовуються для розвитку. Отже, ключовим інструментом професіонала є вже не пам’ять, а постійний саморозвиток та ефективний пошук джерел нової інформації. Тобто сучасна освіта потребує від людини не просто наявності сертифікатів, а здатності інтегрувати свої знання на практиці, водночас використовуючи нові підходи.

Скромність як нова чеснота професіонала

У контексті постійного оновлення знань скромність стає не слабкістю, а ключовою чеснотою та частиною етики праці. Зокрема, справжній професіонал має знати, де закінчується його компетенція, і не соромитися звернутися по допомогу або за інформацією до колег, залишатися відкритим до критики (скромність дає змогу приймати конструктивну критику і швидко коригувати свої дії, що є основою для саморозвитку) та свідомо навчатися (тільки визнавши, що ти не знаєш усього, можна по-справжньому ефективно займатися самоосвітою) (за даними Stanford Encyclopedia of Philosophy).

Український контекст: чому навіть фармацевтам тепер треба навчатися все життя

В Україні перехід до моделі «Компетентності 2.0» набув законодавчого оформлення, зокрема через механізм безперервного професійного розвитку (БПР) для медичних працівників та фармацевтів (наказ Міністерства охорони здоров’я України від 16.04.2025 р. № 650 «Про затвердження Порядку проведення атестації працівників сфери охорони здоров’я та внесення змін до деяких наказів Міністерства охорони здоров’я України»). З 2025 р. ці вимоги стають обов’язковими для всіх фахівців системи охорони здоров’я, у тому числі фармацевтів та асистентів фармацевтів. Зміни спрямовані на те, щоб стимулювати працівників до диверсифікованого професійного розвитку.

Механізм нарахування балів БПР передбачає, що професіонали (лікарі, фармацевти) мають набрати не менше ніж 50 балів на рік, а фахівці (середній медичний персонал, асистенти фармацевтів) — не менше ніж 30 балів на рік. Водночас встановлюється обмеження на кількість балів, які можна набрати за 1 вид заходу (наприклад не більше ніж 25 балів з електронних курсів або 15 балів з 1 виду для фахівців), що потребує від спеціалістів сфери охорони здоров’я брати участь у різних формах навчання — конференціях, майстер-класах, тренінгах, що розширює їхній кругозір.

Для фармацевтів та асистентів фармацевтів це означає, що диплом про освіту — це лише старт. Вони зобов’язані щороку підтверджувати свою компетентність, демонструючи прихильність до БПР фармацевтів. Це не просто бюрократична вимога, а гарантія того, що фахівець, який дає поради, володіє найактуальнішими знаннями щодо ліків, їхньої взаємодії та безпеки.

Висновки

Нові правила компетентності та реалії майбутнього потребують від нас прийняти те, що у світі надзвичайної складності та швидкості єдина постійна — це осмислення та зміна. Скромність у цьому контексті — це сила, яка дозволяє постійно займатися самоосвітою, інтегрувати помилки і досвід, а також відповідально ставитися до своєї професії. Професійний розвиток більше не опція, а необхідна умова для успіху в епоху освіти–2025.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *