Чи є вплив репутації певної активності у суспільстві на попит на неї? Якщо діяльність ухвалюється більшістю, вона розповсюджується та розвивається, і навпаки. Провівши ретельне дослідження, роблю висновок, що суперечливий певною мірою гемблінговий бізнес зазнає трансформації, щоб відповідати суспільним нормам та мати гарні наслідки, підтверджуючи своє право на цивілізоване існування.
Саме зараз відбуваються ті самі перевтілення: гемблінг остаточно змінює статус з небезпечного захоплення на якісну розвагу у приголомшливому різноманітті форм для дорослої та відповідальної особи. Одна з причин покращення репутації онлайн казино — це оптимально розроблене нормативне підґрунтя.
Якщо цікаво дізнатись, як залишатись у правому полі та безпеці й при цьому не втрачати нагоди урізноманітнити свій відпочинок в тому числі розвагами в онлайн казино, то пропоную моє дослідження цієї теми. Щодо поточного закону про азартні ігри України є аналітичний матеріал на сайті https://www.prointernet.in.ua/ від експертів платформи. В цій статті я пропоную короткий огляд законодавчих положень в галузі iGaming в Україні за останні роки.
Як все починалось?
Ще пам’ятаємо часи, коли гральний бізнес заборонили в нашій державі. Табу було накладене у 2009 році, яке втратило чинність відносно у недалекому минулому — у вересні 2020 року. Тієї осені був ухвалений Закон «Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор».
Згідно зі статтею 2, п.1 цього документу на території Україні дозволяється «організація та проведення азартних ігор у гральних закладах казино та в мережі Інтернет». З цього моменту розпочинається нова глава в історії.
Про закон та регулятора
В згаданому документі зауважено, що гемблінгова діяльність можлива за умов наявності ліцензій та «із використанням сертифікованого відповідно до цього Закону та підключеного до Державної системи онлайн-моніторингу грального обладнання та онлайн-систем». Тобто гемблінг в Україні керується державою, а саме урядовим органом з функціями управління та контролю, у вигляді комісії з регулювання азартних ігор та лотерей (КРАІЛ). Саме вона розвʼязує питання з ліцензування та проводить аудити організаторів, перевіряє звіти та іншим чином регулює український гемблінговий ринок.
Вже взимку 2021 року з’явилися перші ліцензіати. Мій аналіз демонструє, що майже одночасно 57 організаторів отримали законне право проводити азартні ігри та приймати ставки на спорт. Пізніше деякі були позбавлені ліцензії з причини державної безпеки в умовах воєнного стану. У 2023 році вже звітували 22 офіційних онлайн казино. Згідно з законом все ще діють наступні правила:
- Ігровий клуб повинен бути заснований юридичною особою зі статутним фондом, якнайменше, 30 мільйонів гривень.
- Ліцензія не безплатна, але вартість залежить від локації (в столиці у два рази вище ніж в регіонах та складає 60 000 розмірів мінімальної зарплати). Також є індивідуальні тарифи для певних видів послуг, як то онлайн-покер, зали автоматів з сертифікованими слотами та інше.
- Всі ліцензовані казино сплачують податки, частина яких також градуйована відповідно до діяльності, включно з 18% на прибуток підприємств, 18% на доходи фізичної особи, в тому числі з тих, хто грає онлайн, та військовий збір.
Щодо податків, мова йде про десятки мільярдів гривень від легальних онлайн казино. Проте дослідивши це питання, зауважу, що на думку державних економістів це не відповідає справжньому потенціалу сектору (оскільки все ще існує тіньовий бік бізнесу), тому сьогодні маємо зміни. До того ж явище лудоманії є досить загрозливим для суспільства, якщо ніяк не контролюється.
Сьогоднішній час
З метою удосконалення галузі та підвищення захисту населення від ігрової залежності в грудні 2024 року Президент України підписав законопроєкт, який ліквідує КРАІЛ та засновує нову регуляторну систему на базі Міністерства цифрової трансформації. Наразі в перехідному періоді фактично все залишається як є, але вже з 1 квітня 2025 року будемо мати оновлені вимоги до бізнесу та певні зміни умов і для гравців.
Перевіривши офіційний список легальних казино, поспішаю повідомити, що сьогодні діють 20 законних гральних клубів. На лютий 2025 року у списку присутньо 28 операторів, у восьми з яких анульована ліцензія через порушення висунутих законодавством вимог.
Висновок
Ліцензійні онлайн казино України здатні забезпечити суттєву частку доходів в українському бюджеті. Згідно зі статисткою «Мінфін» за 2024 рік українці витратили на азартні розваги майже 160 млрд грн (серед яких 17 млрд — податки), і надалі ці цифри будуть тільки збільшуватися.
Провівши ретельний аналіз, заявляю, що бізнес буде розвиватись, але під непохитним і не поблажливим контролем з боку державного регулятора. При цьому, на мою думку, відповідальне відношення до розваг є обов’язковою умовою користування можливістю урізноманітнити дозвілля з використанням азартних ігор. А розвиток подій є на користь гемблерам. Виділю дві головні переваги змін в регулюванні гемблінгу в Україні.
По-перше, законність онлайн казино позбавляє сумнівів. Можна впевнено реєструватись на ігрових сайтах та з задоволенням робити ставки без порушення будь-яких правових норм, оскільки є впевненість, що оператор все передбачив згідно з чинним законодавством.
По-друге, посилення контролю з боку українського уряду та прийняття регуляторних засобів гарантує чесність та відповідальність організатора, а це означає, що на результат гри буде впливати дійсно тільки удача.
Тему досліджувала головна редакторка проєкту ProInternet — Олена Билиця